Stel een vraag
Hoe kunnen wij u helpen?

Dag van de Werkbegeleider bij Envida

Dag van de Werkbegeleider bij Envida

Vandaag hebben we bij Envida speciale aandacht voor onze werkbegeleiders. Dit doen we door 29 juni tot Dag van de Werkbegeleider uit te roepen.
 

Vandaag is het de eerste keer. Vanaf vandaag is het elke laatste donderdag van juni de Dag van de Werkbegeleider. Dankzij hun begeleiding en aanstekelijk enthousiasme is Envida een werkplek waar vele collega’s zich kunnen ontwikkelen en professionaliseren. We geven daarom vandaag onze ruim 200 werkbegeleiders een speciaal bedankje en zetten hun in het zonnetje, onder wie collega Christina Bessems die enthousiast vertelt over haar rol als werkbegeleider.

CHRISTINA BRENGT HAAR PASSIE VOOR HET VAK OVER AAN LEERLINGEN

‘Goh, wil je weten hoeveel leerlingen ik inmiddels begeleid heb? Dan moet ik toch eens goed gaan nadenken. Zeker als ik dat bekijk vanuit ons team, want ik ben niet de enige die leerlingen, oftewel onze toekomstige collega’s, begeleid. Gezamenlijk hebben we in de afgelopen jaren heel wat (jonge) mensen warm gemaakt voor de zorg en ervoor gezorgd dat ze vakbekwaam zijn‘, aldus Christina Bessems (60) over haar rol als werkbegeleider.

Christina is verpleegkundige en maakt deel uit van het thuisteam Cadier en Keer. Met haar dertig dienstjaren mag ze zeer ervaren worden genoemd. ‘Ik ben werkbegeleider sinds 2011. Iets wat ik heel graag doe. De achtergrond van de leerlingen, veelal zij-instromers, is heel verschillend. Variërend van mensen met een klein beetje ervaring in de zorg tot helemaal geen ervaring.’

Zoals de 28-jarige Kayleigh Thewissen die haar baan in de horeca vaarwel zei om bij Envida aan het BBL-traject te beginnen. Dat bevalt haar prima. Kan ook niet anders met zo’n goede werkbegeleider. ‘Het eerste gedeelte van mijn praktijkstage heb ik intramuraal gedaan, nu ben ik sinds enkele maanden in de wijkzorg.’

Christina neemt leerlingen mee op route, want de praktijk is de beste leerschool. ‘Eerst doe ik de verpleegkundige handelingen voor, zodat de leerling ziet hoe het moet. Vervolgens mag de leerling het doen.’ De ene leerling is de andere niet, waarmee Christina wil zeggen dat de ene leerling de handelingen heel snel beheerst en de ander er iets langer over doet. Als werkbegeleider moet je dus  de karaktereigenschap ‘geduldig’ in je pakket hebben. Collega Ron Overdijk aan de andere kant van de tafel bevestigt dat met een lach. Iets snel onder de knie hebben of er wat langer over doen, dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat het merendeel van de leerlingen uitgroeit tot vakbekwame collega’s met een zorghart.

Om werkbegeleider te zijn en te blijven moet er af en toe een korte training worden gevolgd. ‘Bijvoorbeeld over hoe je feedback moet geven’, zegt Christina. ‘Ook ben ik examinator als een leerling vanuit school een praktijkopdracht krijgt.’ Qua tijdsbesteding valt de rol van werkbegeleider reuze mee. Christina: ‘In principe staat er 1 uur per week voor, maar soms is het nodig om iets meer tijd aan de leerling te besteden. Ik zie dat als een waardevolle investering. Hoe meer leerlingen er worden opgeleid, hoe meer collega’s we straks hebben. Daar is iedereen bij gebaat: wij, maar vooral ook onze cliënten.’

DEEL DEZE PAGINA OP