Stel een vraag
Hoe kunnen wij u helpen?

De spiegel die je aanmoedigt om je haren te kammen

Leerzame samenwerking tussen reclamebedrijf en woonzorgcentrum

Nieuwsgierig werpt een dame op leeftijd in woonzorgcentrum Croonenhoff in Maastricht een blik in de spiegel. Ja, haar haar zit nog goed. Dan valt haar oog op iets anders dat de spiegel ook laat zien: een serie historische foto’s van de processie in Heer. ‘Wat sjiek! En kijk, ze vragen me ook wat voor rapportcijfer ik het eten hier geef!’ De spiegel in de hal bij het restaurant is dan ook geen gewone spiegel maar een product dat wordt ontwikkeld door het woonzorgcentrum en een bedrijf dat gespecialiseerd is in reclamespiegels.
 

De mogelijkheden van wat je met een spiegel kunt doen zijn onbeperkt, weten ze bij Admirror in Valkenburg. Je kunt er beelden op laten zien, ze laten praten en zelfs interactief maken. Dus waarom zouden ze niet ook een rol kunnen spelen in de zorg? Om die reden zocht het bedrijf de samenwerking op met zorgorganisatie Envida. Sinds twee jaar werkt een projectgroep in woonzorgcentrum Croonenhoff aan de ontwikkeling van zorgspiegels.

Als een tijdlang komen ze elke twee weken bij elkaar: kwaliteitsverpleegkundige Marij Krischer, teamleider Loes L’Ortye en Alexander Luns van Admirror Care, de poot van het bedrijf die zich op toepassingen in de zorg richt. ‘Dit is een heel interessante pilot en we ontdekken steeds meer.’

Pratende spiegel
Behalve de grote spiegel in de hal en in een vergelijkbaar exemplaar in de personeelsruimte, hangen er ook test-spiegels in een huiskamer en in een badkamer van een bewoner. Die laatste, de ADL-spiegel, vormt de grootste uitdaging maar is ook het innovatiefst. Die spiegel heeft tot doel om te bewoner te ondersteunen bij de dagelijkse handelingen in de badkamer. Terwijl een pictogram laat zien wat de bedoeling is moedigt een stem de gebruiker aan. ‘Kam nu uw haren.’

‘In de testperiode hebben we al heel veel geleerd’, vertelt Marij Krischer. ‘Je kunt niet zomaar bij iedereen een pratende spiegel op hangen. Sommige mensen kunnen ervan in de war raken. Aan het plaatsen van een spiegel, hoort een goed stappenplan vooraf te gaan.’

Zo moet bijvoorbeeld goed naar de dagelijkse routine van de gebruiker van de spiegel worden gekeken. In welke volgorde frist hij of zij zich ’s ochtends op en hoe lang duurt elke handeling? ‘Als we dat weten, kan het programma op de spiegel op maat worden ingericht’, vertelt Alexander Luns. ‘Ook de keuze van de stem is belangrijk. Hoe zou jij het vinden als in je eigen badkamer ineens een vreemde mannenstem klinkt? Vervreemdend toch? We kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een dochter de instructies te laten inspreken, in het eigen dialect.‘

Welzijnsspiegel
Nog zo’n persoonlijk product is de welzijnsspiegel, die in de huiskamer van een bewoner wordt getest. Op de spiegel met de maat van een schilderij, zie we een activiteitenagenda, klok en familiefoto’s. ‘Bij deze spiegel is de betrokkenheid van de familie belangrijk’, vertelt Loes L’Ortye. ‘Als iedereen weet hoe het werkt, voegt de spiegel echt iets toe. Hoe leuk is het als mevrouw via de spiegel kan skypen met haar dochter?’

Naast deze individuele spiegels wordt er op dit moment ook bewegingsspiegel ontwikkeld, die de bewoners tijdens het gezamenlijke beweeguurtje ‘voordoet’ hoe het moet.

Over een jaar?
Het spiegelproject is dus nog volop in ontwikkeling. ‘De mogelijkheden zijn groot. De zorgspiegel helpt mensen om langer zelfstandig te blijven en zelf dingen te doen. Dat is zo belangrijk voor de eigenwaarde’, vertellen de drie pioniers.  Waar staan ze over een jaar? ‘Dat is moeilijk te zeggen, want we leren nog elke dag. Maar over een jaar weten we in elk geval welke spiegel bij welke cliënt past en welk stappenplan daarbij hoort.’

Wordt vervolgd dus!

DEEL DEZE PAGINA OP